Lage zoekvolumes wil geen enkele adverteerder. Voldoende zoekvolume is immers het uitgangspunt van de meeste succesvolle Ads campagnes! Dit geldt voornamelijk voor nieuwe bedrijven met innovatieve producten of ondernemingen die adverteren in een niche met een kleine doelgroep. Het is immers gemakkelijker om een campagne bij te sturen welke per maand 15.000 vertoningen binnenhaalt met een CTR van 25%, maar wat als jouw campagne ‘slechts’ 200 vertoningen per maand binnenhaalt? No worries, ik geef je in deze blog 5 tips om te scoren met jouw campagne. Geen ingewikkeld verhaal, gewoon goed advies waar je meteen mee aan de slag kunt!
Tip 1: Vergroot het bereik van je geografische Targeting
Ik keek niet vaak om naar zoekwoorden met een laag zoekvolume bij het managen van mijn Google Ads accounts en campagnes. Dit vooral voor de generieke woorden met een lage kwaliteitsscore. Het is immers het gemakkelijkste (en het meest gebruikelijk) om bod aanpassingen door te voeren op relevante zoekwoorden om jouw advertenties te tonen aan de juiste doelgroep. Maar dit is zeker niet de enige manier!
Je kunt namelijk ook het geografisch bereik van je AdWords campagne vergroten als je flexibel jouw diensten of producten kunt aanbieden. Voor de meeste long-tail zoekwoorden kan het uitbreiden van je locatie het zoekvolume zodanig verhogen dat je advertenties met een laag zoekvolume nu wel vertoond worden.
Je kunt geografische targeting instellen om gebruikers uit een bepaald geografisch gebied te bereiken waarbij je de optie hebt te focussen op plaatsen, regio’s, provincies en landen. Stel, je bent een schildersbedrijf dat huizen in Groningen schildert. Target dan alleen deze stad en sluit de rest van de steden in het land uit. Als schilder zul je waarschijnlijk regionale termen in je campagne meenemen zoals “schilders in Groningen” en “huis verfen in Groningen”. Dankzij geo-targeting kun je ook generieke termen zoals “schilder” gebruiken omdat je targeting alleen in Groningen is ingesteld. Dit betekent dat alleen lokale gebruikers in Groningen die zoeken naar “schilder” jouw advertentie zullen zien. Zo kun je specifiek aangeven in welke je stad je jouw advertenties wilt vertonen.
Tip 2: Gebruik brede zoekwoorden in campagnes met lage zoekvolumes
Bij het gebruiken van een breed zoekwoord, kunnen jouw advertenties ook worden getoond voor relevante varianten van jouw zoekwoord. Denk bijvoorbeeld aan spelfouten, synoniemen en andere relevante varianten. Het toevoegen van brede zoekwoorden kan helpen met het vinden van nieuwe zoektermen die bij jouw product of dienst passen. Brede zoekwoorden vangen dus de meeste varianten op ten opzichte van de andere zoekwoord types.
Van “brede zoekwoorden” schieten de meeste marketeer meteen in de stress, echter met een goede strategie kun je meer zoekvolume creëren. Op deze manier kan je zelf nieuwe zoekwoord ideeën op doen.
Het voordeel van brede zoekwoorden is dat je op meer zoekwoorden vertoond zal worden. Het nadeel is echter dat je als adverteerder veel controle weggeeft. Dit betekent dat je wellicht ook betaalt voor klikken van gebruikers die in de eerste plaats niet in jouw aanbod zijn geïnteresseerd.
Natuurlijk wil je niet gelijk al je zoekwoorden als brede zoekwoorden toevoegen, aangezien dit voor chaos kan zorgen. Mijn advies is om eerst zoekwoorden te kiezen met een laag zoekvolume die anders niet vertoont worden:

Tip 3: Maak gebruik van RLSA-campagnes om laag zoekvolume te verhogen
Misschien heb je al een keer gehoord van de term RLSA (Remarketing Lists for Search Ads). Stel, je verkoopt abonnementen voor tijdschriften. Normaal gesproken bied je niet op het zoekterm ‘tijdschrift abonnement’ omdat de zoekintentie van de gebruiker niet betekent dat zij ook echt op een tijdschrift abonnement van jou zit te wachten. Echter, als je weet dat een bezoeker je website al eens heeft bezocht, dan wil je eerder betalen voor dit generiek keyword. Zodat de volgende keer dat deze gebruiker op ‘tijdschrift abonnement’ zoekt, deze gebruiker aan jouw merk zal denken.
Het is dus mogelijk om potentiële nieuwe klanten te benaderen die achteraf op generieke zoekwoorden zoeken, zonder in te zetten op gebruikers die niet zitten te wachten op jouw aanbod. Kortom, hiermee gebruik je RLSA om zoekwoorden met een groter zoekvolume in te zetten zonder dat je daarmee veel meer irrelevante klikken binnenhaalt.
Tip 4: Breid je account uit met Dynamic Search Ads
Je wilt jou marketing inspanningen naar een hoger niveau brengen? Dan kun je ervoor kiezen om Dynamische Zoekadvertenties (DSA) in te zetten. Dit campagne type maakt het mogelijk om bij een relevante zoekopdracht automatisch een advertentie te genereren. Hoewel je gedwongen bent om een beetje controle uit handen te geven, krijg je met minimale inspanningen inzicht in potentiële nieuwe zoekwoorden. Een kanttekening is wel dat alles, van zoekwoord tot advertentietekst en de landingspagina, wordt bepaald op basis van de inhoud die Google op jouw website vindt. Het is dus noodzakelijk dat je website voldoende en kwalitatieve content heeft om jezelf te onderscheiden.
Conclusie
Afgezien dat het lastig kan zijn om campagnes met een laag zoekvolume te optimaliseren, kun je toch goede resultaten halen uit zoekwoorden met een laag zoekvolume! In plaats van de standaard best practices te gebruiken, dien je de aanpak aan te passen om alsnog het meeste uit je huidige zoekvolume te halen. Heb jij nog andere manieren om te scoren met je campagnes ondanks een laag zoekvolume? Laat het dan weten, mocht je nog vragen hebben neem dan gerust contact met mij op!