Wat zijn de belangrijkste punten om goed te scoren in de natuurlijke resultaten van de zoekmachines in 2019? In dit blog behandel ik de 5 belangrijkste SEO speerpunten voor het komende jaar.
De SEO trends
Ook dit jaar zijn er een veel veranderingen op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Dit zijn in mijn ogen de belangrijkste punten dit jaar om rekening mee te houden:
- Mobile First
- Snelheid
- Voice Search
- Structured Data
- Autoriteit
1. Mobile First Index
Deze term wordt alweer een tijdje gebruikt: Mobile First. Maar wat moet het eigenlijk zijn, mobile first? Of gaan we in 2019 toch naar “Mobile Only”? Het is in ieder geval duidelijk dat Google vorig jaar al voor een groot gedeelte is overgegaan naar de uitrol van de Mobile First Index. De meeste website eigenaren hebben hier al een melding van gezien.
Nog lang niet alle bedrijven hebben hun website al over laten gaan op de Mobile First Index. Dit terwijl Google hier al wel sinds maart 2018 mee bezig is. Google geeft de grote websites een langere tijd om zich goed op voor te bereiden om de website mobiel vriendelijker te krijgen. Ongeveer 50% van alle zoekresultaten wereldwijd worden op dit moment al getoond middels de Mobile First Index. Dit wordt steeds meer, dus zeker zaak om je website zo snel mogelijk mobielvriendelijk te krijgen!
Hoe kun je zien of jouw website geschikt is voor de Mobile First Index?
Je kunt op Search Console checken hoe je pagina gecrawld wordt. Dan zie je dat de“Googlebot Smartphone” jouw website crawlt, in plaats van de ‘gewone’ Googlebot.
Het aandeel resultaten dat door de Mobile First Index wordt getoond, wordt zeker niet minder in 2019. Sterker nog: de Google geruchten gaan dat de index in 2019 volledig wordt uitgerold. Zorg er dus voor dat je vanuit mobiel perspectief beslissingen maakt. Je kunt de Google Mobile Friendly Test gebruiken om te checken hoe “Googlebot Smartphone” jouw mobiele pagina beoordeelt.
2. Snelheid
Voor veel van jullie is dit al bekend, snelheid van je website is ontzettend belangrijk. Snelheid gaat namelijk heel goed met gebruiksvriendelijkheid. En gebruiksvriendelijkheid is dan weer erg belangrijk voor mobiel. Voor Google een goede reden om ‘snelheid’ sinds 2018 als een mobiele rankingfactor te gebruiken.
Snelheid gaat in 2019 nog sterker het verschil maken. Google heeft namelijk haar eigen tool “Google Pagespeed Insights” geüpgraded. De adviezen zijn nu veel beter onderbouwd en verder uitgebreid om dit beter toe te kunnen passen. Gebruik van maken dus!
3. Structured Data
Met structured data geef je context mee aan de content op je website. Op deze manier leg je verbanden tussen de inhoud op de pagina en maak je het begrijpelijker voor zoekmachines. Structured data blijft de komende jaren nog erg belangrijk, implementeer het daarom ook op je website.
Voorbeelden van Structured Data zijn:
- Bedrijf
- Q/A pagina’s
- Reviews
- Broodkruimelpad
- Recepten
- Evenementen
- Producten
4. Voice Search
In 2018 is het door veel grote spelers al voorspeld; Voice Search maakt grote sprongen. Zelfs in Nederland gaat de ontwikkeling steeds verder. Zo werd de Google Assistent ook al naar het Nederlands vertaald en volgen er steeds meer apparaten. Doordat mensen in allerlei situaties dus steeds vaker voice search gebruiken, is het zeker verstandig om dit te integreren in jouw website.
Hoe optimaliseer je voor Voice Search?
Er is nog geen exacte manier om te optimaliseren voor Voice Search. Het is namelijk geen aparte indexering, maar alleen een andere manier van zoeken. Dit betekent dat er een verschuiving plaatsvindt in zoektermen die jouw website bezoekers gebruiken.
Bijvoorbeeld:
Van: eetkamerstoel kopen
Naar: waar kan ik een eetkamerstoel kopen?
Het beste is dus om antwoord te geven op de vraag van de bezoeker. Dit betekent dat jouw pagina’s ingericht moeten zijn op de gebruikerservaring. Verder kun je het beste op lokale SEO richten om goed naar voren te komen in de Voice Search.
5. Autoriteit
Autoriteit speelt een belangrijke rol bij SEO. Google heeft bronnen nodig om te bepalen of jouw website relevant en betrouwbaar is.
Linkbuilding is en blijft dus nog steeds enorm belangrijk. Een backlink vanaf een website met een hoge autoriteit zal jouw SEO nog steeds ten goede komen. Maar ook vermeldingen zijn belangrijk, door vermeldingen leren zoekmachines namelijk ook dat jouw website een autoriteit is. Wanneer je vermeldt staat op een autoritaire website of blog, zal Google leren dat ook jouw website belangrijk is in jouw vakgebied.
Je kunt verschillende strategieën inzetten om autoriteit, links en vermeldingen te gebruiken, je kunt hierbij denken aan:
- Bloggen
- Nieuwsberichten
- Social Media
- Influencers
INBLOOM
Ik hoop dat je met dit blog een aantal ideeën hebt gekregen om dit jaar een goede SEO strategie te kunnen bepalen. En dat je er iets uitpikt wat voor jouw branche relevant is! Het draait uiteindelijk allemaal om relevant zijn voor je bezoekers. Dus maak je website zo dat je bezoekers er ook echt iets aan hebben en weet te boeien, want ja… relevantie blijft in 2019 hartstikke hot!
Mocht je toch wat hulp willen bij het inrichten van een goede SEO strategie, ik help je graag!