Uncategorized

Bespaar tijd en geld met Google Ads-scripts, 4 voorbeelden!

Google Ads Scripts

Wil jij ook minder tijd kwijt aan herhalend werk in je Google Ads account? Dat kan met Google Ads-scripts! Scripts kunnen heel veel van je tijdrovende en repetitieve van je overnemen!

Dit bespaart je niet alleen geld, maar zo hou je ook meer tijd over voor belangrijke strategische en creatieve werkzaamheden. In deze blog leg ik uit wat Google Ads-scripts zijn en geef vier voorbeelden van scripts die je veel tijd kunnen besparen en direct geld opleveren. 

Wat zijn Google Ads-scripts?

Dit zijn stukjes code (JavaScript) die ervoor zorgen dat bepaalde taken, binnen het Google Ads-account, zelfstandig uitgevoerd kunnen worden. Hieronder volgen een aantal voorbeelden waar je de scripts voor in kunt zetten:

  • Activeren en pauzeren van campagnes
  • Bodaanpassingen
  • Importeren van externe data 
  • Exporteren van Google Ads-data
  • Gedeeltelijk uitvoeren van onderhoud
  • Zoekwoorden labelen
  • Sturen van alarmberichten

Het inzetten van scripts bespaart je dus tijd en geld, dit zeker wanneer je Google Ads-accounts veel campagnes en advertentiegroepen bevat.

Je kunt scripts aan je account toevoegen onder tools bij het het Scripts-kopje. Je kunt de scripts periodiek instellen, op die manier heb je na het instellen er weinig omkijken meer naar.

voorbeeld script google ads

Hieronder bespreek ik vijf voorbeelden van Google Ads-scripts, die je helpen je account verder te optimaliseren. Afgezien van het feit dat scripts stukjes JavaScript zijn, is een basiskennis van deze taal geen vereiste. De scripts die ik gebruik en hieronder bespreek zijn met minimale aanpassingen werkbaar te maken zijn voor jouw account.

Script 1: Link checker

Het Link checker Google Ads-script is een absolute Must-have voor ieder Google Ads-account. Dit script checkt of de URL’s van je advertenties, zoekwoorden en sitelinks geen foutmeldingen opleveren. Je wilt niet iemand doorverwijzen naar een webpagina die niet (meer) bestaat. Dat is zonde van het geld! De advertentie wordt afgekeurd op het moment dat Google merkt dat de URL een foutmelding oplevert.

Dit Google Ads-script stuurt een alarmering wanneer foutieve URL’s gevonden zijn, met de bijbehorende campagnes, advertentiegroepen, zoekwoorden en sitelinks, zodat je deze op tijd kunt aanpassen. Handig toch?

Resultaat?

Het script bespaart je tijd, doordat je de URL’s niet meer zelf hoeft te controleren. Natuurlijk ook geld, omdat je geen foute URL’s meer in je advertenties, zoekwoorden en sitelinks hebt staan.

Link: https://developers.google.com/Google Ads/scripts/docs/solutions/link-checker

Script 2: Mobile bid modifier

Bid modifiers fungeren als een percentage van het biedingsbedrag op bijvoorbeeld het getoonde apparaat. Bijvoobeeld je hebt het maximale zoekwoord bod ingesteld is op 1 euro. Als je 50 cent wilt betalen voor je advertenties op mobiele apparaten, dan stel je de bidmodifier (voor mobiele apparaten) in op -50%.

Dit script analyseert de prestaties tussen mobiel en desktop. Nadat het script het verschil berekend heeft, stelt het script de ratio van de apparaten in voor je campagnes. De biedingsverhouding kan periodiek worden berekend en doorgevoerd. Hierdoor is de biedingsverhouding tussen de apparaten altijd up-to-date.

De biedingsverhouding wordt op basis van Return of Ad Spent (ROAS)- of Revenu per Click (RPC)-data berekend.

Resultaat?

Dit Google Ads-script bespaart tijd, omdat het script de biedingsverhouding tussen mobiel en desktop voor je berekent en deze op campagne-niveau doorvoert. Met dit script zet je je Google Ads-budget effectiever in, omdat er bidmodifiers voor je apparaten ingesteld worden.

Link: http://origin.optmyzr.com/scripts/calculate-and-set-mobile-bid-modifiers/

Script 3: 24 uurs biedingsschema

Dit is het enige script die het mogelijk maakt om je biedingen automatisch per uur van de week aan te passen. De aanpassingen die uitgevoerd moeten worden, staan in een Google Spreadsheet Template, deze communiceert met je Google Ads-account. In het Template geef je per uur van de week aan met welk percentage je de zoekwoorden wilt op- of afbieden.

voorbeeld template 24 our bidmodifier

Je kunt een overzicht maken van je historische data van je account op basis van uren in de week, zo kom je erachter wat je beste- en slechtste momenten zijn.

Resultaat?

Door je zoekwoorden af te bieden op de dagdelen dat je conversieratio slechter zijn en je zoekwoorden op te bieden op de dagdelen dat je conversieratio beter zijn, zal je je Google Ads-budget effectiever inzetten en daardoor weer geld besparen.

Link: https://www.brainlabsdigital.com/ad-scheduling-4-times-more-responsive-than-googlemarinkenshoo/

Script 4: Exacte zoekwoorden in brede zoekwoorden campagnes uitsluiten

Met brede zoekwoorden wordt je gevonden op het zoekwoord + eventuele extra woorden. Stel je brede zoekwoord is “kookworkshop groningen”, dan wordt je ook gevonden op een zoekopdracht als: “kookworkshop voor 4 personen in groningen”.

INBLOOM splitst de Google Ads-campagnes op in campagnes met alleen exacte en campagnes met alleen brede zoekwoorden. Advertenties van campagnes met alleen exacte zoekwoorden, zijn vaak veel relevanter die van de brede campagnes. Dit omdat ze beter aansluiten bij de zoekopdracht van de gebruiker.

Daarom loont het om de exacte zoekwoorden in de brede campagnes uit te sluiten. Deze taak is noodzakelijk voor deze campagne structuur. Met dit script worden alle exacte zoekwoorden automatisch in de brede campagnes uitgesloten.

Resultaat?

Het Google Ads-script automatiseert de repetitieve taak van het uitsluiten van exacte zoekwoorden in de brede campagnes. Het script bespaart je tijd en zorgt ervoor dat je exacte zoekwoorden altijd uitgesloten zijn in je brede campagnes.

Link: https://www.brightstep.nl/Google Ads/Google Ads-script-for-adding-exact-match-keywords-as-negatives-to-bmm-mbm-campaigns/

Conclusie

Bespaar tijd en geld met Google Ads-scripts! Scripts maken je werk efficiënter, je kunt je repetitieve werk in Google Ads voor je laten doen. Bekijk vooral je eigen taken en bedenk welke daarvan geautomatiseerd kunnen worden. Grote kans dat daar online een script voor te vinden is! GO GO GO

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *