Iedereen die internet gebruikt komt ze tegen: Online advertenties. Via Google, LinkedIn, Facebook, BING noem maar op. Ze zijn soms irritant, maar online advertenties zijn wel de drijfveer van de online wereld. Waarom adverteren bedrijven online? En hoe gaat dat dan in zijn werk en hoeveel kost dit? Deze blog geeft antwoord op deze vragen. Lees snel verder…
Waarom online adverteren?
Mensen zijn op ieder moment van de dag op zoek naar producten, diensten en informatie. Omdat websites en apps tegenwoordig erg gebruiksvriendelijk zijn raakt iedereen steeds meer vertrouwd met het online kopen van producten en diensten. Bedrijven maken veel gebruik van dit verkoopkanaal. Wat is het voordeel ten opzichte van traditioneel adverteren:
- Het is meestal goedkoper dan het inzetten van offline advertenties
- Online kunnen de resultaten heel goed gemeten worden
- Het bereik (geografie) is vele malen groter
- Je kunt gericht adverteren op je eigen doelgroep (op basis van demografische gegevens, intentie, interesses etc.)
Hoe gaat online adverteren in zijn werk?
Online adverteren lijkt simpel: bedrijven betalen online media voor het laten zien van advertenties. Er zijn verschillende online kanalen en manieren van betalen voor de advertentie. Daarnaast zit er achter een advertentie veel complexiteit, denk aan: big data, digitale profielen, doelgroep segmentatie. De twee belangrijkste advertentievormen zijn de volgende:
- Zoekmachine advertenties: Deze advertentievorm komt het meest voor, iedereen kent de grootste speler op deze markt: Google. Via Google Ads kun je advertenties inzetten die naar voren komen wanneer potentiële klanten op relevante zoektermen zoeken.
- Sociale media-advertenties: Adverteren via social media wordt steeds populairder, denk aan: Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, Snapchat en TikTok.
Wat kost online adverteren?
Om online te adverteren betaal je het advertentieplatform (Google, Facebook, LinkedIn) voor de advertenties. De kosten hiervoor hangen af van het afrekenmodel. De meest voorkomende modellen zijn:
- Kosten per klik (CPC): Wanneer een potentiële klant op een advertentie klikt betaal jij een bedrag
- Kosten per duizend vertoningen (CPM): Voor duizend vertoningen aan potentiële klanten betaal jij een bedrag
- Kosten per acquisitie (CPA): Na een klik neemt een klant een product of dienst bij jou af. Hier betaal je voor
Voor al deze vormen stel je een maximaal budget in van bijvoorbeeld een paar euro per dag. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Je kunt ervoor kiezen om deze advertenties zelf in te zetten en te optimaliseren. Door de complexiteit wordt toch vaak een online marketing specialist ingeschakeld. Een online marketing specialist werkt bijvoorbeeld met een budget aan uren per maand om de advertenties in te zetten en te optimaliseren.
Wanneer je deze kosten bij elkaar optelt, kun je vanaf een paar honderd euro per maand al online zichtbaar zijn. Het voordeel: je ziet direct wat het oplevert.
Nieuwsgierig geworden? Je kunt mij altijd een berichtje doen.